Οι αρχαιολογικές έρευνες στο Σίσι Λασιθίου έφεραν στο φως μια άκρως εντυπωσιακή και σπάνια τελετουργική πρακτική της Μινωικής Κρήτης, που μέχρι σήμερα δεν γνωρίζαμε με τόση λεπτομέρεια.
Σύμφωνα με τα αρχαιολογικά ευρήματα, οι Μινωίτες γκρέμιζαν και έθαβαν τους τάφους τους, μέσω
οργανωμένων τελετών και κοινών γευμάτων, σηματοδοτώντας το τέλος μιας
μακραίωνης παράδοσης συλλογικής ταφής.
Η ανακάλυψη αυτή βασίζεται σε πρόσφατη μελέτη που
δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Antiquity, και αποτελεί έργο διεθνούς
ομάδας αρχαιολόγων υπό την καθοδήγηση της Βελγικής Αρχαιολογικής Σχολής στην
Αθήνα.
Τελετουργική καταστροφή και συμβολική ταφή
Στη Ζώνη 9 του νεκροταφείου στο Σίσι, το οποίο χρονολογείται
περίπου στο 1700 π.Χ., εντοπίστηκαν ενδείξεις μιας τελετής με σαφώς
προσχεδιασμένο χαρακτήρα. Οι τελευταίοι νεκροί εναποτέθηκαν σε μικρούς λάκκους
και σε μεγάλα αγγεία (πυθάρια), ενώ οι τοίχοι των ταφών κατεδαφίστηκαν
εσκεμμένα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα ανθρώπινα κατάλοιπα καταπλακώθηκαν, ώστε
να ισοπεδωθεί το έδαφος.
Το αποκορύφωμα της τελετής ήταν ένα συλλογικό συμπόσιο, όπως
αποδεικνύεται από την ανακάλυψη χιλιάδων κεραμικών θραυσμάτων- κυπέλλων,
πιάτων και αγγείων μαγειρικής, τα οποία σχηματίζουν ένα ξεχωριστό αρχαιολογικό
στρώμα στην περιοχή του νεκροταφείου.
Μετά την τελετή, η περιοχή σφραγιζόταν με χώμα και πέτρες, δημιουργώντας έναν νέο συμβολικό τάφο, που λειτουργούσε σαν ιερός χώρος. Το εντυπωσιακό είναι ότι μεταγενέστερες γενιές δεν παραβίασαν την περιοχή, γεγονός που καταδεικνύει τον διαρκή σεβασμό στον ιερό χαρακτήρα του σημείου.
Η τελετή αυτή δεν ήταν πράξη βανδαλισμού των νεκρών, άλλα
μια τελετή που λειτουργούσε σαν πέρασμα στην νέα εποχή της Μινωικής Κρήτης.
Οι πράξεις δεν ήταν βίαιες, ούτε έδειχναν την συλλογική
εγκατάλειψη των Μινωιτών στους νεκρούς τους. Αντίθετα, αποτελούσαν έναν τρόπο
πολιτισμικού αποχαιρετισμού και συνειδητής μετάβασης σε νέες κοινωνικές δομές.
Για αιώνες, οι Μινωίτες ενταφίαζαν τους νεκρούς τους σε
μεγάλα, συλλογικά ταφικά οικοδομήματα, ορθογώνιες ή κυκλικές δομές όπου
αναπαύονταν διαδοχικές γενιές της ίδιας οικογένειας. Περί το 1900 π.Χ., αυτή η
πρακτική άρχισε σταδιακά να εγκαταλείπεται, δίνοντας τη θέση της σε πιο διακριτικές
μορφές ταφής.
Παράλληλες πρακτικές σε άλλα μινωικά νεκροταφεία
Αν και η περίπτωση των ταφών στο Σίσι ξεχωρίζει για τη λεπτομερή αρχαιολογική
τεκμηρίωση που παρέχει στους ερευνητές, ανάλογες τελετουργικές πρακτικές έχουν
εντοπιστεί και σε άλλες περιοχές της Κρήτης, όπως στη Μονή Οδηγήτρια και στην
Κεφάλα Πετράς. Σε αυτά τα μέρη, οι τάφοι είτε εκκενώθηκαν και πλακώθηκαν με
πέτρες, είτε απλώς σφραγίστηκαν. Συχνά συνοδεύονταν από τελετουργικά δείπνα.
Το τελετουργικό σφράγισμα των τάφων φαίνεται να εντάσσεται σε ένα ευρύτερο μεταβατικό πλαίσιο. Κατά την Μέση Εποχή του Χαλκού (περ. 2050–1600 π.Χ.), η Κρήτη υφίστατο σημαντικές κοινωνικές και πολιτισμικές μεταβολές. Η εμφάνιση των πρώτων ανακτόρων, όπως αυτό της Κνωσού, οδήγησε σε τάσεις συγκεντρωτισμού και ανάδειξης ατομικής ισχύος.
Καθώς οι κοινωνίες ενσωματώνονταν σε μεγαλύτερα θρησκευτικά
και πολιτικά δίκτυα, η χρήση των οικογενειακών τάφων έχανε τη σημασία της. Οι
κοινότητες άρχισαν να στρέφονται σε νέα τελετουργικά κέντρα, όπως στις ιερές
κορυφές της Κρήτης με τα πολλά σπήλαια καθώς και τις αυλές των ανακτόρων.
Οι μοντέρνες μέθοδοι που χρησιμοποίησαν οι αρχαιολόγοι
Αυτό που καθιστά την περίπτωση του Σισίου τόσο πολύτιμη για
τους αρχαιολόγους ήταν η δυνατότητα εφαρμογής σύγχρονων μεθοδολογιών ανασκαφής,
όπως στρωματογραφική ανάλυση, οστεολογικές μελέτες και σχολαστική τεκμηρίωση
της χωροταξίας. Αυτές οι μέθοδοι επέτρεψαν την ακριβή ανασύσταση της
τελετουργικής διαδικασίας που χρησιμοποιούσαν οι Μινωίτες.
Οι αρχαιολόγοι τονίζουν ότι παλαιότερες ανασκαφές ενδέχεται να παρέβλεψαν στοιχεία λόγω έλλειψης των συγχρόνων τεχνικών που οι ερευνητές έχουν στην διάθεση τους σήμερα, γεγονός που ενισχύει την ελπίδα ότι μελλοντικές έρευνες θα αποκαλύψουν περισσότερα παραδείγματα αντίστοιχων πρακτικών.
Ένας λαός σε μετάβαση
Η μελέτη τονίζει ότι στην Μινωική Κρήτη δεν υπήρχε μια
ενιαία, αμετάβλητη κουλτούρα, αλλά ένα σύνολο κοινοτήτων με διαφορετικές
αντιδράσεις στις κοινωνικές αλλαγές. Ορισμένες κοινότητες παρέμειναν πιστές
στις παλιές παραδόσεις, ενώ άλλες, όπως στο Σίσι, επέλεξαν να αποχαιρετίσουν
τις συλλογικές ταφές με μεγαλοπρεπείς τελετουργίες.
Αυτές οι πράξεις δεν αφορούσαν μόνο τους νεκρούς αλλά κυρίως
τους ζωντανούς.Ήταν τρόποι με τους οποίους οι κοινότητες διαχειρίζονταν την
αβεβαιότητα, ανανεώνοντας την ταυτότητά τους μέσα από την τελετή.
(Φωτογραφίες Belgian School at Athens)