Νεάπολη Λασιθίου: Η παλιά πόρτα στον Πύργο του Μασλούμ Καρακάση που έγινε σχολικός "πίνακας" - Ιστορίες, Ρεπορτάζ, Σχολιασμός Κρήτης Blog | e-storieskritis.gr

Κυριακή 24 Μαρτίου 2024

Νεάπολη Λασιθίου: Η παλιά πόρτα στον Πύργο του Μασλούμ Καρακάση που έγινε σχολικός "πίνακας"

 


Στην Νεάπολη Λασιθίου στην «Απάνω Γειτονιά», όπως λέγεται το σημείο αυτό της κωμόπολης, βρίσκεται το Σεράγιο του Μασλούμ Καρακάση με την περίφημη πορτέλλα της Διαλυνογειτονιάς καθώς εκεί είχε ιδιοκτησίες η οικογένεια των Διαλυνάδων.


Πρόκειται για ένα κτίσμα που κατασκευάστηκε με τις προδιαγραφές πύργου, βρίσκεται μάλιστα αρκετά ψηλά μέσα στην όμορφη Νεάπολη, και διατηρεί ως τις μέρες μας κάποια από τα χαρακτηριστικά του που παραπέμπουν σε πύργο.




Παρότι η ονομασία του μας ταξιδεύει στην περίοδο της Τουρκοκρατίας κτίστηκε από Ενετό φεουδάρχη της περιοχής.Δεν θα σταθούμε  όμως στην ιστορία του αλλά σε μια από τις πόρτες του που μας έκανε εντύπωση κατά την πρόσφατη επίσκεψη μας.


Είναι η παλιά ξύλινη πόρτα που βλέπει κανείς αριστερά μπαίνοντας στο διαβατικό με χρήση πύλης, που αποτελεί βασικό δομικό χαρακτηριστικό του πύργου. Στο σημείο εκείνο της εντυπωσιακής εισόδου βρίσκονται δυο πόρτες από τις 101 πόρτες, που θέλει η παράδοση να υπήρχαν στον πύργο του Καρακάση.


Η συγκεκριμένη όμως έχει κάτι το ξεχωριστό καθώς κάποιος την έχει μετατρέψει σε σχολικό πίνακα.Το σίγουρο είναι πως χρησιμοποιήθηκε ως πίνακας τη σύγχρονη εποχή γιατί ότι βλέπουμε γραμμένο επάνω της είναι σε μονοτονικό.




Δεν γνωρίζουμε ούτε ποιος ούτε πότε μετέτρεψε την πόρτα σε πίνακα. Έγραψε πάντως στην επιφάνεια της γραμματική, κλείνοντας ουσιαστικά και ρήματα και προσπαθώντας να βάλει σε τάξη τις γνώσεις του σε εγκλήσεις και λίγη αριθμητική συντάσσοντας και μερικές προτασούλες.


Σίγουρα ο μαθητής ή μαθήτρια που προχώρησε σε αυτή την κίνηση ήταν επιμελής και διέθετε δίψα για μάθηση και αρκετό άγχος για τις επιδόσεις του. Εξάλλου σε τοίχους κι άλλα σταθερά αντικείμενα στη σύγχρονη εποχή έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε μόνο συνθήματα και γκράφιτι αλλά όχι κλήσεις ρημάτων και ουσιαστικών.


Να υποθέσουμε πως η πράξη του να γραφτούν όλα αυτά πάνω σε μια σταθερή πόρτα αποτελούσε και μια προσπάθεια του μαθητή ή της μαθήτριας να "σταθεροποιήσει" τις γνώσεις του και να επιβεβαιώσει πως τις κατέχει για τα καλά; 


Ή ακόμα κι ότι αυτό ήταν κάτι σαν τεστ με το μαθητή ή τη μαθήτρια να γράφει όλα αυτά καθ' υπόδειξιν κάποιου μεγαλύτερου που ήθελε να επιβεβαιώσει ότι έχει διαβάσει καλά κι είναι άρτια προετοιμασμένος;







Σελίδες