Γιάννης Αυγουστάκης: Ο κρεοπώλης που έμαθε μόνος του να χαράζει μικρά αριστουργήματα πάνω σε πέτρα - Ιστορίες, Ρεπορτάζ, Σχολιασμός Κρήτης Blog | e-storieskritis.gr

Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2021

Γιάννης Αυγουστάκης: Ο κρεοπώλης που έμαθε μόνος του να χαράζει μικρά αριστουργήματα πάνω σε πέτρα


Ο Γιάννης Αυγουστάκης είναι μια πολύ ξεχωριστή περίπτωση καλλιτέχνη.


Το επάγγελμα του είναι κρεοπώλης και δύσκολα θα περίμενε κανείς να ακούσει πως διαθέτει καλλιτεχνικές ανησυχίες και δημιουργεί μικρά αριστουργήματα χρησιμοποιώντας ως καμβά την πέτρα.


Βλέποντας τη δουλειά του προκύπτει αβίαστα η σκέψη πως πρόκειται για έναν απόφοιτο τουλάχιστον σχολής καλών τεχνών όμως στην πραγματικότητα είναι αυτοδίδακτος.


Τον επισκεφθήκαμε στο σπίτι και εργαστήριο του στο Αστρίτσι και είδαμε από κοντά κάποιες από τις πολλές δημιουργίες του.


Όπως μας είπε, όλα ξεκίνησαν το 2010 όταν επισκέφθηκε φιλικό σπίτι, στο οποίο γίνονταν εργασίες διαμόρφωσης της αυλής με πέτρες. Το χρώμα της πέτρας που τοποθετούνταν ήταν σκούρο. Ανάμεσα όμως στις πέτρες που είχαν μεταφέρει για το στρώσιμο της αυλής ήταν και δυο λείες, λευκές πέτρες.


Αφού δεν ήταν χρήσιμες για τις εργασίες στο συγκεκριμένο σπίτι ο Γιάννης Αυγουστάκης τις πήρε και ξεκίνησε επάνω τους να χαράσσει τα πρώτα του σχέδια, χωρίς να έχει καμιά απολύτως γνώση περί χαρακτικής.


Μάλιστα μας περιγράφει πως στο σπίτι του είχε ένα τόμο με εικόνες από διάφορα μουσεία του κόσμου και σκέφτηκε πως την πρώτη που θα έβλεπε θα τη μετέφερε στην πέτρα. Η πρώτη εικόνα που είδε ήταν ο  Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος, η οποία έγινε τελικά και η πρώτη του δημιουργία.


Στο ξεκίνημα της καλλιτεχνικής του ενασχόλησης αναζητούσε έτοιμες πέτρες που έβρισκε στη φύση όμως στη συνέχεια άρχισε να κάνει παραγγελία, αφού τα δίπτυχα και τρίπτυχα έργα απαιτούσαν πέτρες, ασβεστολιθικής σύνθεσης, με συμμετρία.


Τα εργαλεία που χρησιμοποιεί για να δώσει μορφή στις πέτρες είναι απλά, ένα σουβλί και για τις λεπτομέρειες μια παραμάνα. Με ένα σκαρπέλο αδειάζει τις μεγάλες επιφάνειες πάνω στην πέτρα, οι οποίες πρέπει να μείνουν κενές, ενώ ολοκληρώνει τα έργα περνώντας τα με έντονα χρώματα. 


Να σημειώσουμε πως τις μορφές που θέλει να αποτυπώσει στην πέτρα τις σχεδιάζει πρώτα πάνω σε χαρτί με μολύβι και το ίδιο κάνει και στην πέτρα βλέποντας το σχέδιο του.


Ο χρόνος που απαιτείται για να ολοκληρώσει μια εικόνα πάνω σε πέτρα διαφέρει ανάλογα με τη μορφή, το μέγεθος και τις λεπτομέρειες της. Για το Μυστικό Δείπνο για παράδειγμα που είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα του διέθεσε 1,5 χρόνο.


Μέχρι στιγμής εμπνέεται από θρησκευτικές μορφές, αν και δεν αποκλείει στο μέλλον να ασχοληθεί και με άλλα θέματα. Εξάλλου, όπως μας είπε, σύντομα θα συνταξιοδοτηθεί οπότε θα έχει απεριόριστο χρόνο να αφιερώσει σε αυτό που αγαπά και τόσο ξαφνικά μπήκε στη ζωή του.


Ήδη από το 2014 πραγματοποίησε την πρώτη έκθεση με έργα του στο χώρο του δημοτικού σχολείου στο Αστρίτσι ενώ δύο χρόνια αργότερα τα παρουσίασε σε έκθεση στην πύλη Αγίου Γεωργίου στο Ηράκλειο.


Μάλιστα δείγματα της δουλειάς του είδαν διοργανωτές  παγκόσμιας έκθεσης που πραγματοποιείται στη Μόσχα και του ζήτησαν να συμμετάσχει, πράγμα που διερευνά, καθώς δεν είναι εύκολη η μεταφορά των έργων του, που είναι αρκετά βαριά και εύθραυστα, στο εξωτερικό.



Εικόνες μέσα στο εργαστήριο του με έργα σε διάφορες φάσεις











Μυστικός Δείπνος, τρίπτυχο έργο αρκετά μεγάλο για να ασχοληθεί  1,5 χρόνο




Σελίδες