Η Κρήτη σε πολυτελές έντυπο τουριστικής προβολής το 1942- Μια έκδοση αξιοζήλευτη και σήμερα - Ιστορίες, Ρεπορτάζ, Σχολιασμός Κρήτης Blog | e-storieskritis.gr
 
[style="border: 2px solid; border-color: rgb(55, 62, 89); border-radius: 5px;"] Διαφήμιση Νο 2ος Χωρος Διαφημισης Sat Alarm
ad banner
Διαφήμιση Νο 2ος
 
Διαφήμιση Νο 1ος Χωρος Διαφημισης to pagoto
to pagoto kritis
Διαφήμιση Νο 2ος

Κυριακή, 28 Ιουνίου 2020

Η Κρήτη σε πολυτελές έντυπο τουριστικής προβολής το 1942- Μια έκδοση αξιοζήλευτη και σήμερα



Το 1948 δεν υπήρχε το διαδίκτυο, ούτε τα socal media και η τεχνολογία που μας επιτρέπει, σε χρόνο ρεκόρ, με άρτιο και πρωτότυπο τρόπο, να γνωρίσουμε την Κρήτη στους εν δυνάμει επισκέπτες της.

Της Ελένης Βασιλάκη

Όμως υπήρχαν τα έντυπα και μέσω αυτών γινόταν, για τα δεδομένα της εποχής, η καλύτερη δυνατή προβολή του νησιού μας.

Ένα τέτοιο πολυτελές και σπάνιο έντυπο έπεσε στα χέρια μας τελευταία. Είναι ένας από τους μικρούς θησαυρούς που φυλάει στο παλαιοπωλείο του, επί της Αγίου Τίτου στο Ηράκλειο, ο Βαγγέλης Κρασαγάκης.

Πρόκειται για μια τουριστική έκδοση με τίτλο «In Greece-Crete» της τότε κρατικής υπηρεσίας τουρισμού «State Tourist Department Of Greece» ,όπως αναφέρει πίσω από το εξώφυλλο, περιγράφοντας τα περιεχόμενα και όσους έγραψαν στο συγκεκριμένο τεύχος, που είναι το 8ο σε αριθμό. Προφανώς τα υπόλοιπα ήταν αφιερωμέν σε άλλες τουριστικές περιοχές της Ελλάδας.

Δεν είναι ωστόσο τούτο ένα πολυτελές περιοδικό που στοχεύει στους τουρίστες του καλοκαιριού αλλά σ’ εκείνους του Φθινοπώρου. Γράφει δε στο τέλος του πως το Φθινόπωρο στην Ελλάδα είναι μια δεύτερη άνοιξη εξηγώντας πως οι τουρίστες συνήθως επισκέπτονται το νησί μας και τη χώρα το καλοκαίρι. Όμως όλες οι εποχές είναι όμορφες και μόνο όποιος μπορεί να περάσει ένα ολόκληρο χρόνο στην Ελλάδα μπορεί να καταλάβει την ασύγκριτη γοητεία της μετάβασης από τη  μια εποχή στην άλλη.

Συμβουλεύει μάλιστα τους τουρίστες, που έχουν χρόνο μόνο για μια μικρή επίσκεψη, να μην κάνουν το λάθος και δεν επισκεφθούν ξανά τη χώρα μας το φθινόπωρο, χάνοντας έτσι την ντελικάτη ομορφιά της συγκεκριμένης εποχής, που συνήθως κρατά ως τον Ιανουάριο.

Το περιεχόμενο της έκδοσης φέρει τις υπογραφές του Αλεξ. Φιλάδελφου, του Γιάννη Μουρέλλου, του Άγγελου Τανάγρα, του Στέλιου Χιλιαδάκη, του Β. Δασκαλάκη, του Μαρίνου Καλλιγά, του Γ. Μελλίδη και της Άννας Αποστολάκη.

Μάλιστα έχει ενδιαφέρον η υποσημείωση, κάτω από τους συντελεστές, ότι είχαν ετοιμάσει τα κείμενα για την έκδοση πριν τον πόλεμο αλλά τα γεγονότα την καθυστέρησαν.

Σε ότι αφορά στο περιεχόμενο του, που είναι όλο στην αγγλική γλώσσα, θα πρέπει να παρατηρήσουμε πως περιλαμβάνει κείμενα για τον αρχαιολογικό πλούτο και τον ανθρώπινο πλούτο της Κρήτης, πλαισιωμένα από πλούσιο φωτογραφικό υλικό,  έγχρωμο και ασπρόμαυρο.

Στο εξώφυλλο του δεσπόζει ο Πρίγκιπας με τα κρίνα. Ξεφυλλίζοντας το ως πρώτο θέμα του βλέπουμε τη μινωική ζωγραφική με τη φωτογραφία των Γαλάζιων Κυριών. Ακολουθεί το Παλάτι της Κνωσού, η κεραμική, με πολλές φωτογραφίες αντιπροσωπευτικών δειγμάτων της μινωικής τέχνης όλων των περιόδων, την τέχνη της Δωρικής Κρήτης, τη φαγεντιανή κεραμική, που όπως γράφει αποτελούσε μονοπώλιο του παλατιού.

Στη συνέχεια το περιοδικό καταπιάνεται με τους δημοφιλείς κρητικούς χορούς, τους κρητικούς λυράρηδες, τους ίδιους τους Κρητικούς ως μορφές, με αποτύπωση φωτογραφική, σε ασπρόμαυρο, χαρακτηριστικών φυσιογνωμιών από το νησί μας.

Στην έκδοση βλέπουμε χάρτες με γκραβούρες της Κρήτης από το Μεσαίωνα και ακολούθως μας "πετάει" ως το Αρκάδι και μας συστήνει συγκεκριμένα έργα , αντικείμενα και τόπους, όπως την Παριζιάνα, τη σαρκοφάγο από την Αγία Τριάδα, τα Σφακιά, που περιγράφονται ως η επαρχία με τα φαράγγια. Εδώ βλέπουμε  κείμενα και φωτογραφίες με τους ορεσίβιους των Σφακίων.

Η ίδια έκδοση μας μεταφέρει στο Λίκνο του Δία, το σπήλαιο όπου γεννήθηκε, στο Λασίθι αλλά και στο Οροπέδιο του Λασιθίου.

Οι βοσκοί των Βουνών με τη λεζάντα «Όπως τις μέρες του Ομήρου» συγκαταλέγονται στα θέματα που είχαν επιλεγεί για να προβάλλουν στο εξωτερικό την Κρήτη και τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της.

Ακολουθούν οι τοιχογραφιές με σκηνές που έχουν να κάνουν με ζώα για να περάσουμε μετά στα μοναστήρια και την παρουσία τους στο νησί μας. Μιχαήλ Δαμασκηνός και Δομήνικος Θεοτοκόπουλος δεν θα μπορούσαν να λείπουν από την παρουσίαση της Κρήτης.

Μικρά άρθρα έχουν αφιερωθεί τέλος στο μινωικό νατουραλισμό και στην κρητική χειροτεχνία.

Μια Κρήτη ολόκληρη μέσα σε 34 σελίδες, με φωτογραφίες της Nellys που θα ζήλευε ακόμα και σήμερα η διαφημιστική μας καμπάνια καθώς δεν είναι ένα φυλλάδιο που το παίρνεις , το ξεφυλλίζεις και το πετάς αλλά το κρατάς στη βιβλιοθήκη σου ως μια μικρή εγκυκλοπαίδεια, γραμμένα με πολύ αγάπη και ποιητική διάθεση












Σελίδες