Ο 'Αγιος Παύλος στη Σελούδα Σφακίων-Μετρά σχεδόν χίλια χρόνια ζωής - Ιστορίες, Ρεπορτάζ, Σχολιασμός Κρήτης Blog | e-storieskritis.gr

Σάββατο 29 Ιουνίου 2019

Ο 'Αγιος Παύλος στη Σελούδα Σφακίων-Μετρά σχεδόν χίλια χρόνια ζωής



Εκεί όπου οι νότιες απολήξεις των Λευκών Ορέων συναντούν το δάσος και μοιάζουν μαζί να θέλουν να βουτήξουν στα καθάρια νερά του νότιου κρητικού πελάγους, πάνω σε ένα βράχο, δίπλα ακριβώς στην όμορφη παραλία που σχηματίζεται ανατολικά της Αγίας Ρουμέλης, είναι κτισμένος ο ναός του Αγίου Παύλου.

Η ανέγερση του στην περιοχή, που ονομάζεται Οπίσω Αιγιαλοί, αποδίδεται στον Όσιο Ιωάννη τον Ξένο, γύρω στο 1040. Τον κτήτορα του ναού τον μάθαμε από χειρόγραφο της Οξφόρδης του 15ου -16ου αιώνα, που δημοσίευσε ο μοναχός Hippolyte Delehaye το 1921 και αναδημοσίευσε στα Κρητικά Χρονικά το 1948 o ακαδημαϊκός Ν. Β. Τωμαδάκης.

Ο Ξένος έφθασε σε αυτή την ερημική τοποθεσία αναζητώντας ησυχία μακριά από τον κόσμο, αφότου ανοικοδόμησε το ναό της Ζωοδόχου Πηγής στον Αλικιανό.

Ο Άγιος Παύλος είναι ένας μικρός, κομψός ναός, στον προσφιλή για τον Ιωάννη τον Ξένο αρχιτεκτονικό τύπο του ελεύθερου σταυρού με τρούλο, όπως ήταν και η Μονής της Παναγίας Αντιφωνήτριας στα Μυριοκέφαλα.

Όπως διαβάζουμε στα «Χριστιανικά Μνημεία της Κρήτης», οι τρεις πλευρές  και ο τρούλος διακρίνονται για την απλότητα της κατασκευής τους ενώ η δυτική πλευρά κοσμείται από διπλό, τυφλό αψίδωμα από ψαμμίτες λίθους και επιθήματα από λευκό μάρμαρο δε δεύτερη χρήση. Το πλαίσιο της δυτικής θύρας τονίζεται με το υπέρθυρο επίσης από μάρμαρο σε δεύτερη χρήση, το οποίο πατεί σε κιλλίβαντες και επιστέφεται από γείσο.

Εσωτερικά ο ναός είναι κτισμένος με απλή τοιχοποιία με μονά διακοσμητικά στοιχεία δύο επιμελημένης κατασκευής κόγχες στις εγκάρσιες κεραίες του σταυρού και ανατολικά.

Ο τοιχογραφικός διάκοσμος σε δύο στρώματα σώζεται σε κακή κατάσταση. Στα σφαιρικά τρίγωνα εικονίζονται οι τέσσερις ευαγγελιστές , στην κόγχη μετωπικοί ιεράρχες και χαμηλά ολόσωμοι άγιοι. Τις καμάρες των κεραιών καταλαμβάνουν μεγάλες παραστάσεις από τον ευαγγελικό κύκλο. 

Καλύτερα σώζονται η Γέννηση, η Βάπτιση, η Υπαπαντή και η Μεταμόρφωση. Πρόκειται για έργα ενός λαικού ζωγράφου που γνωρίζει ωστόσο τις εξελίξεις του 11ου αιώνα στη ζωγραφική. Το δεύτερο στρώμα, των αρχών του 14ου αιώνα, σώζεται ελάχιστα στη δυτική πλευρά όπου φαίνεται ότι υπήρχε η παράσταση της Δευτέρας Παρουσίας.

Λίγα μέτρα πιο κάτω από τον Άγιο Παύλο εκεί όπου σκάει το κύμα αναβλύζει μια πηγή με γλυκό νερό που έρχεται από τα Λευκά Όρη διανύοντας μεγάλη υπόγεια απόσταση μέχρι να βρει διέξοδο. 

Νερό γευστικό και παγωμένο είναι το τελευταίο που περιμένει να δοκιμάσει κανείς σε αυτή την περιοχή και μάλιστα σε σημείο όπου η θάλασσα θα μπορούσε να το καταστήσει υφάλμυρο. Όμως είναι απόλυτα πόσιμο και δροσιστικό λες κι ένα μικρό θαύμα επιβάλλει μ' αυτό να ξεδιψά ο ταξιδιώτης που θα βρεθεί σε τούτα τα μέρη.

Παραφωνία στην όμορφη και γαλήνια αυτή περιοχή οι αυθαίρετες κατασκευές ιδιώτη, πάνω στην άμμο και σε μικρή απόσταση από το ναό του Αγίου Παύλου. Είναι απορίας άξιο πως αρχαιολόγοι και επίσημη Πολιτεία κλείνουν τα μάτια στην ακαλαίσθητη και κραυγαλέα αυτή αυθαιρεσία

(ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ αυστηρά η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική του περιεχομένου του παρόντος σε οποιοδήποτε SITE, χωρίς προηγούμενη άδεια της κατόχου του Ελένης Βασιλάκη, Νόμος 4481/2017 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα)






















Η πηγή με το γλυκό νερό εκεί που σκάει το κύμα




Σελίδες