Οι Σιχ της Κρήτης γιόρτασαν το νέο έτος τους και γέμισαν με χρώματα το Ρέθυμνο - Ιστορίες, Ρεπορτάζ, Σχολιασμός Κρήτης Blog | e-storieskritis.gr

Τετάρτη 24 Απριλίου 2019

Οι Σιχ της Κρήτης γιόρτασαν το νέο έτος τους και γέμισαν με χρώματα το Ρέθυμνο



Η πολυπληθής κοινότητα των Ινδών Σιχ που ζουν στην Κρήτη γιόρτασαν την αρχή του νέου θρησκευτικού έτους τους, το λεγόμενο Βαισάκχι, στο Ρέθυμνο οργανώνοντας, όπως και πέρυσι, μια άκρως εντυπωσιακή πομπή και ακολουθώντας πιστά το τελετουργικό που επιβάλλει η θρησκεία τους.

Όσο κι αν ακούγεται περίεργο η κοινότητα των Ινδών στο Ρέθυμνο είναι η δεύτερη μεγαλύτερη στην  Ελλάδα, μετά από αυτή της Αθήνας. Συνολικά στην Κρήτη ζουν σχεδόν 1000 Ινδοί με την πλειοψηφία τους, περίπου το 90%, να έχει επιλέξει την περιοχή του Ρεθύμνου ως τόπο κατοικίας και εργασίας και ειδικότερα  την ευρύτερη περιοχή του Σταυρωμένου (Σταυρωμένος- Σκαλέτα- Σφακάκι – Αστέρι – Χαμαλεύρι).


Όλοι τους κατάγονται από την επαρχία Πεντζάμπ της Βόρειας Ινδίας και ερχόμενοι στην Κρήτη φρόντισαν να μεταφέρουν από την πατρίδα τους όλες τις θρησκευτικές τους παραδόσεις, τις οποίες τηρούν με ευλάβεια.

Μάλιστα διαθέτουν ιδιόκτητο ναό στο  Παγκαλοχώρι του Ρεθύμνου ενώ έχουν και στο νησί μας διαμορφωμένη πλήρη θρησκευτική ιεραρχία.

Τις προηγούμενες ημέρες γιόρτασαν τη γέννηση του πρώτου τους  Σιχ, Γκουρού Nanak Dev Ji που ουσιαστικά για εκείνους σηματοδοτεί την έναρξη του θρησκευτικού έτους.

Στο πλαίσιο της γιορτής πραγματοποίησαν λιτανεία του Ιερού τους Βιβλίου τους ,Sri Guru Granth Sahib ji, σε όλη την περιοχή, καλύπτοντας μια απόσταση περίπου 6 χιλιομέτρων από το Σφακάκι ως τη Σκαλέτα, με επιστροφή από τους δυο παραλλήλους δρόμους της εθνικής οδού.


Το τελετουργικό τους προβλέπει, πριν τη λιτανεία, σκούπισμα όλης της διαδρομής και οριοθέτησης του καθαρού κομματιού της με γραμμές από σκόνη ασβέστη. 

Πριν περάσει η πομπή καταβρέχουν με αρωματισμένο νερό όλο το δρόμο, τον οποίο στρώνουν μετά με πέταλα από γαρύφαλλα.Σε όλο το μήκος της διαδρομής σταματούν στα σπίτια ατόμων ινδικής καταγωγής και πραγματοποιούν ένα μικρό τελετουργικό κερνώντας τον κόσμο και μετά συνεχίζουν

Για τη γιορτή όλοι οι συμμετέχοντες Ινδοί φορούν τα καλά τους, που διακρίνονται για τους έντονους χρωματισμούς τους και τα στολίδια τους.

 Μπροστά κατευθύνουν την πομπή οι ιερείς τους, ντυμένοι στα κίτρινα, με γιρλάντες λουλουδιών και μαύρες υφασμάτινες ζώνες τοποθετημένες χιαστί στο στήθος τους και κρατώντας σπαθιά και λάβαρα στα χέρια τους.


Η διαδρομή γίνεται υπό τους ήχους έντονης μουσικής  ενώ στα αξιοσημείωτα του τελετουργικού τους και το ότι όλοι περπατούν ξυπόλητοι, ακόμα κι όταν χρειαστεί να διασχίσουν ρέματα που βρίσκουν στο διάβα τους

Η λιτανεία έχει ως αφετηρία το ναό τους και κατάληξη πάλι αυτόν ενώ τόσο στο ξεκίνημα όσο και στο τέλος συνοδεύεται από προσευχές. 

Να πούμε πως κεράσματα (τοπικούς ξηρούς καρπούς)  προσφέρουν και στους ντόπιους και σε όσους τουρίστες συναντήσουν στην πορεία τους.


Για την ιστορία ν αναφέρουμε πως οι Σιχ αποτελούν  μειονότητα στην Ινδία και κοιτίδα της θρησκείας τους είναι κρατίδιο του Πεντζάμπ, κοντά στα σύνορα της χώρας με το Πακιστάν. 

Πρόκειται για αυτόνομη και μονοθεϊστική θρησκεία, στην οποία τυγχάνει μεγάλης λατρείας και σεβασμού η Ιερά Γραφή τους, που είναι γραμμένη σε μεσαιωνική γλώσσα. 

Στη γλώσσα τους η λέξη  Σιχ σημαίνει μαθητής ενώ στη θρησκεία τους δεν υπάρχουν διαχωρισμοί, όλοι οι πιστοί θεωρούνται ίσοι ενώ δεν υφίσταται διαχωρισμός ούτε μεταξύ ανδρών και γυναικών.

Όπως παρατήρησε ο Μάρκος Βαγιωνάκης που παρακολούθησε τη γιορτή  τους και μας διέθεσε φωτογραφικό υλικό και πληροφορίες, για τα οποία τον ευχαριστούμε θερμά, αρκετά από τα τελετουργικά τους μοιάζουν με τα δικά μας ενώ έχουν και παρόμοιους συμβολισμούς παρόλο που πρόκειται για ανθρώπους από μια τόσο μακρινή χώρα.

(ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ αυστηρά η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική του περιεχομένου του παρόντος  σε οποιοδήποτε SITE, χωρίς προηγούμενη άδεια της κατόχου του Ελένης Βασιλάκη, Νόμος 4481/2017 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα)














Σελίδες